måndag 2 februari 2015

Tåg från Barcelona

Nu händer det grejer. Vi har äntligen fått tillbaka pengarna för den outnyttjade resan under nyårsledigheten. Jag har varit hos en ortoped,  har gjort magnetröntgen på mitt skadade knä och allt detta skedde inom en månad utan att jag har haft någon "gräddfilsförsäkring". Kanske sjukvården har börjat fungera trots allt?
Idag har jag upptäckt att det finns ett snabbtåg som går från Barcelona till Montpellier, det stannar i Beziers och Narbonne därifrån finns det också förbindelse till Agde (med anslutning väldigt nära inpå). Mer info finns på Raileurope. Förra året minns jag att det var hopplöst att hitta någon information om något tåg överhuvudtaget. Resan tar mellan 2,5 till 3,5 timmar, kostar ca 200 Euro t/r för 2 personer. Vi är lite sugna att testa den vägen och kanske stannar vi några dagar i Barcelona. Jag har passerat staden så många gånger utan att besöka en enda gång, men kanske vill man ändå åka direkt till vårt Marseillan som vi nu inte har sett på halvår.
Den här fina bilden fick jag låna från vår bekanta som var där under nyårshelgen
Ètang de Thau i vintras

3 kommentarer:

  1. Hej. Tack för tipset. Jag har tittat på denna rutt tidigare men ska titta igen för att se vad som passar oss bäst ifrån Stockholm. Det gäller ju att hitta andra bra vägar på dom årstider som Ryanair inte flyger från Skavsta. Här är mitt tips till dig: Jag tittar nu på följande; flyg till Marseille från Arlanda (olika flygbolag kan fungera). Flygresan ToR kostar under 2.000 kr. Sen kostar tåget från Marseille Airport (Virtolles) ca 70 Euro ToR till Beziers. Tåget går direkt ca 4 ggr per dag och stannar i Marseillan och ett antal andra mindre städer. Totalpris ca 2.600 kr ToR. Det är ju betydligt dyrare än Ryanair som tar oss direkt till Beziers och bara en kort bit från vårt hus men ändå ganska OK. // Stormpartner

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset! Det är bra att känna till alternativa vägar ;)

      Radera
  2. Barcelona kan väl vara värt ett besök. Utan tvekan.

    SvaraRadera