lördag 7 januari 2017

Antigone i Montpellier

Vårt flyg tillbaka till Sverige gick på kvällen så vi bestämde oss att utforska lite av Montpellier's centrum innan avresan. Från tågstationen St-Roch är det bara någon km till Place de l’Europa varifrån flygbussen går. Så vi promenerade från Polygone till Antigone, genom två kvarter som ligger i rad efter varandra ner mot floden Lez. 
Det första man slås av är att Antigone  känns lite för pampigt, pseudoklassiskt och att det var nästan tomt på folk trots att det var mitt på dagen. Jag fick lite associationer till de skrytbyggnader som man sett från TV från Ceauşescu's tid. Stora kolosser i neoklassicistisk stil, stora öppna avenyer a’la gamla Rom men inga människor.
På nätet läste jag att Antigone byggts från 1970- till 80-talet på platsen där den gamla militäranläggning låg och hela kvarteret har ritats av en spansk arkitekt, Ricardo Bofill. Kanske hade de lite storhetsvansinne? 

1 kommentar:

  1. Vet inte hur det är nu men för lite dryga 10 år sedan besökte jag ofta Montpellier och Antigone. Även jag fann det pampigt och lite ödsligt. Dessutom verkade det vara rätt dåligt kvalitet på en del byggnader.

    SvaraRadera